Saturday, December 29, 2012

Sekadar perkongsian tentang pemakanan di Singapura terutamanya di Majlis Perkahwinan


Salam sejahtera kepada anda. Baiklah, minggu ini kami dari Kumpulan Kompang Syabab akan kongsikan tentang makanan di majlis perkahwinan. Pada kami, sebagai sekumpulan yang pergi ke majlis kahwin seminggu dua kali. Apa yang kami telah dapati. Adela nasi minyak, nasi jagung disamping lauk pauk seperti ayam masak merah, daging rendang.
Kami pun hairan, mengapakah lauk pauk tertentu sahaja yang sering kita temui. Kenapa tidak lauk pauk berlainan. Kami lihat makanan di majlis perkahwinan ada kalanya yang berminyak. Bercolestrol tinggi. Pakar pemakanan kami dari Kumpulan Kompang Syabab iatu Encik Muhammad Kamil seorang graduate di Shatec Institutes berpendapat, makanan dikalang orang kita ini kebanyakkan berminyak. Kebanyakan berkolestrol tinggi. Kita tahu makanan yang tidak sihat. Tapi mengapakah kami tetap mengidam kan nya. Walaupun anda ambil sedikit, kolestrol yang digunakan itu adalah kolestrol yang tidak sihat. Itu lah penyebab penyakit di badan.

Dunia kini ramai yang tumpukan kepada kesihatan, perubatan, tetapi dengan hanya perubatan atau supliment yang kita ambil tidak dapat membantu seratus peratus. Sebenarnya yang dapat merawat adalah cara pemakanan kita. Asal usul manusia bergantung daripada pemakanan.
Bagaimanakah dan apakah tindakan bagi pihak catering untuk memberi makanan yang lebih sihat. Seperti beras tanpa kanji, kurangkan minyak, sukatan yang tetap. Dengan ini kami dapat jangkakan jika catering-catering perkahwinan dapat mengatasi atau membantu pelanggan mereka dengan memberi pilihan yang lebih baik seperti makanan sihat, tentunya menu akan berbeda dan bukan lagi makanan yang biasa kita lihat di majlis perkahwinan.

Paul Zane Pilzer mengatakan revolusi dunia kini lebih tumpu kepada kesihatan. Mahu tidak mahu, setiap orang akan merebuti perubatan, pemakanan yang lebih mulia. Ini kata-kata fakta. Kita harus kenali trend dunia ini. Banyak wabak-wabak penyakit dan cabaran akan ketemui, jadi apakah tindakan kita terhadap kesihatan, adakah kita masih menganggap perkara ini reme-teme?

Dari ini, pihak catering boleh membuat perubahan dalam segi menu hidangan dan juga tingkatkan taraf keunikan pihak catering dengan memberi pilihan yang lebih sihat.
Topik ini hanya setakat untuk mengongsi pendapatan. Harap-harap satu hari nanti kita dapat lihat lebih banyak makanan yang luar biasa lagi istimewa dan sihat.
Fakta 2005 telah nyatakan 1 daripada 3 akan menyidapi penyakit cancer. Kini? Tak lama lagi sudah menjelang tahun 2013. Adakah statistik itu masih sama, kurang atau meningkat?

No comments:

Post a Comment